Följer upp min egen träning

IMG_5534

Modifierad modifierad moDmax-kurva från två senaste testen… Nåt sådant. Vilken kurva är ”bäst”?

Det här med laktatmätning är ganska knepigt om man försöker nysta lite djupare i det. Laktatkurvan i sig är ganska enkel och lätt att förstå men vad som faktiskt påverkar laktathalten i blodet är inte helt enkelt att komma till rätta med. Den enkla förståelsen innebär att vi i blodet kan mäta utflödet från arbetande muskulaturen och därigenom få en bild av muskelns ”metabola ansträngning”. Det synsättet bygger på att det ena förklarar det andra.

Men beroende på person, kost och en del andra saker så varierar laktathalten i blodet vilket gör att en synbar förändring av kurvan, i jämförelse med exempelvis tidigare mätt kurva, när man räknar på absoluta värden försvinner helt när man räknar på normaliserade värden. Just separerande av akut påverkan från långtidspåverkan (ej akut effekt av träning) är ganska tricky och det finns absolut ingen mall för hur man ska göra eller redovisa värden. En halvparadoxal grej är exempelvis att ökad aerob metabolism (pga stimulerad/ökad fettförbränning) kan ge ökat laktatflöde i blodet men också ge motsatt respons. I en tidigare träningsstudie hade vi en effekt av träning som gav högre laktatvärden och bättre prestationsförmåga. Det vill säga en ”försämrad tröskel” för laktatkoncentration men mer kräm i benen.  I de studierna vi håller på med nu på Åstrandlaboratoriet kollar vi på bland annat på detta, hur fettförbränning, kolhydratintag och träning påverkar laktatprofil och substratnyttjande. Egentligen kollar vi på blodglukos men laktat och glukos hänger lite ihop. Allt detta är bara för att få lite förklarande data för det vi egentligen kollar på som är mitokondriell funktion. Det är väldigt intressant allting.

Så jag mäter lite med mig själv. Jag tänkte bevaka min fysiologiska status i år för att se om det händer nåt alls. Men också för att jag lämnat ut lite försöksdata på mig själv som försöksperson för lite analyser. Det startar ju igång en del extraarbete.

I förra posten här på bloggen där jag söker efter försökspersoner så kan jag rapportera att efter en vecka har jag en del bra napp. Men ni som är intresserade kan fortsätta att meddela intresse. Första omgången med start i mitten av februari och avslut i slutet av mars är inte spikat än. Vi kommer köra den här studien i två-tre omgångar och kan ni inte nu så kan ni kanske senare. Vi har också en annan studie gående parallellt som pausar under de mer intensiva perioderna för träningsstudien som jag löpande kommer behöva försökspersoner till. Också det en superintressant studie där vi tittar på glukostolerans i relation till akut träning.  Där kan även ni som är riktigt vältränade vara med. Just nu vill vi extra gärna ha in personer som tränar ingenting/lite och personer som tränar på elitnivå.

Lämna en kommentar