Knäont och pulsen

Jag gjorde illa knät i första halvan av februari. Slog i knäskålen och skadade senan vilken svullnade upp, satte tryck på knät och ett ”sår” som hela tiden låg och skavde och gick upp av all rörelse – vilket är svårt att undvika med just knät. Därpå följde tre veckor av ingen träning alls. När knät rent allmänt höll sig lugnt smög jag igång med testcykelpass upp till smärtgränsen (där skadan kändes av), vilade ett eller flera dygn och upprepade. Dag för dag. Först var det knappa 10 minuters testcyklande men efter tre veckor var jag uppe på över timmen och nu i slutet av upptrappningsperioden så har knät varit felfritt. Det har tagit tid, och en stor anledning till det är självklart avsaknaden av total vila för knät.

Skärmavbild 2016-03-29 kl. 14.18.57

Någonting som påverkas av icketräning är hjärtat och cirkulationen. Effekten av (för långvarig) vila är att slagvolymen minskar, blodvolymen minskar och hjärtfrekvensen höjs. Ovan är ett standardpass jag kör. Jämn belastning på olika intensitet och ju lägre puls i förhållande till effekt är så klart önskvärt, och en anpassning till träning.

De röda plupparna är sedan nyår och fram till skadan (+ en plupp efteråt också), och de blåa är under rehab-fasen. Om vi utgår ifrån trendlinjen så innebär avsaknaden av längre träningspass och under en period ingen träning alls en förskjutning av pulsen med 8 slag. Denna förskjutning är större än sänkningen av prestationsförmågan.

Nu har jag hunnit med tre distanspass under helgen. För samma hastighet under likvärdiga förhållanden så har medelpulsen sänkts med 9 slag på tre dagar. Det här är snabba förändringar och just längre pass ger en träningseffekt som inte kommer med korta och hårda pass. Väl värt att tänka på när man bara jämför pulsen vid olika pass och tillfällen och hur flexibla pulszoner egentligen är.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s