Update

Skärmavbild 2018-12-15 kl. 11.48.56

Nu går vi mot jul, nyår och en ny säsong på cykeln. Då blir det dags för en uppdatering vad som händer i mitt liv tänkte jag.

I mitt jobb som doktorand, dvs forskarstuderande så finns det några moment som är kritiska. Ett av dessa gäller finansiering och för ett tag sedan avlade jag halvtidsrapport inför vidare finansiering till Centrum för idrottsforskning, min externa finansiär utanför GIH. Av datumskäl för bidragsutbetalning och faktiskt startdatum för anställning kom denna utvärdering lite tidigt för mig. I princip presenterade jag två års arbete efter ett år. Det är inte så dramatiskt som det låter men det gick i varje fall bra och år tre är säkrat när det gäller lön. Andra sökta bidrag för projekt trillade också in så nu är det ”bara” att köra på med forskningen.

Under vår och höst har vi haft datainsamling i en omfattande träningsstudie och av allt att döma så gjorde vi sista testet igår på den siste försökspersonen. Det känns skönt men också lite tomt att den delen är över. Nu väntar (vidare) omfattande analyser av allt insamlat material och förhoppningsvis får vi tydliga indikationer på hur vi ska lägga upp framtida projekt. Eftersom det är pågående forskning så kan jag tyvärr inte dela med mig så mycket av resultaten men modellen är ingen hemlighet. Det vi gjort är att träna personer under 5-6 veckor och kontinuerligt mätt prestationsförmåga, metabolism och annat som är påverkningsbart av träning. I huvudfokus ligger mitokondriefunktion vilket är en stor grej inom uthållighetsträning men också generellt för hälsa och muskelfunktion. Syftet är att beskriva hur muskelfunktion anpassas till ett varierande träningsstimuli och försöka hitta förklaringar till vad som leder till ökad prestationsförmåga.

Nu i veckan så var jag med i en pod (Tyngre träningssnack) där jag pratade lite smått om vad jag gör om dagarna men kanske mest om mig själv och träning generellt. En uppföljning på detta kommer nog i vår eller senare. Kul i varje fall att vara med och prata. Det känns annars verkligen som att ju mer jag jobbar och fördjupar mig i träningsläran desto mindre tid finns att kommunicera utåt.

För övrigt så rullar träningen på. Jag underhåller kroppen med en lagom dos och snittar kring 18 timmar veckan sista månaden. Mycket? nja, komfortnivå och kravlösa pass snarare. Innan det blev fart på träningen kom jag från ett block med bihåleinflammation och de flesta helgerna uppbokade med föreläsningar på PT-utbildning så det är skönt och avslappnande för mig att rulla runt på cykeln och känna lugnet. Mycket av träningen är ändå avslappning och tid för tanke för min del. En sak som jag tar itu med inför kommande säsong är att ha en bra struktur på styrketräningen. Under några säsonger har den helt eller delvis prioriterats bort pga praktiska möjligheter och arbetsbelastning i övrigt – men jag känner hur jag lidit av det i vissa moment på cykeln. Så, kul med ett träningsmål för mig med.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s