Bergslagsloppet, GIH mm

img_52931.jpgBergslagsloppet är en riktigt hård tävling. Båda åren jag varit med har tävlingen gett årets högsta medeleffekt under en tävling vilket är jobbigt i sig, men det är också en brutal bana med mycket stigkörning och rediga uppförsbackar. I år var det rätt tungt och blött underlag vilket tog ut sin rätt. Jag är inte helt frisk från förkylning heller men det kände jag inte av under tävlingen.

Jag gillar ju hårda banor då banan själv sållar agnarna från vetet och det blir mindre taktikkörning. I år satt jag med Wengelin och Ohlsson i ca 40 av 70 km. Då kände benen att de fått nog av Michael Ohlssons tempo i geggan och jag fick åka ensam till mål. Krampen började dra i benen

vid 50 km och det är trots allt inte så många tävlingar som frammanar trötthet i armar och händer här i sverige. Tidsmässigt var det helt lugnt bakåt så jag kunde slappna av och ta mig i mål utan att lida för mycket. Jag blev alltså trea till slut vilket jag är helt nöjd med i sällskapet. Det var kul att tävla igen – och tack till CRT/Håkan mfl för langningen!

DSC_5220

Bild: www.mtbfoto.se

Nu har jag också jobbat några dagar med vad jag kommer pyssla med under de närmsta fyra åren – som jag har på mig för att få till en avhandling. Inledningsvis handlar det om img_52791-e1505149417389.jpgatt spika ett antal forskningsprojekt och strukturera min egen utbildning som doktorand. Här kommer min presentation att vara och en mer utförlig beskrivning av vad jag/vi kommer att titta på.

Bilden visar ingen EPO-doping, om nån blir orolig utan är vanliga prov för laktat/blodsocker. Det blir en del stickande i fingrarna så här inledningsvis för att arbeta fram lite data för uppslag för vidare forskning.

 

Kommentera

