Tävlingar

fjällturen

Foto: Eva Önnemar mtbfoto.se

Sedan sist har det blivit några tävlingar. Resultaten har väl inte varit speciellt bra så därav minskad lust att dokumentera detta på bloggen. Men som följer har det gått:

Ränneslättsturen 7a

Mörksuggejakten 5a

Fjällturen 5a

SM XCO 9a

Tanken har väl varit att köra bättre och jag tycker jag är i form för att köra bättre men det är nog en kombination av att Allebikarna sätter riktigt högt tempo på loppen och att jag tränat lite väl hårt och kommit för o-utvilad till start. Jag känner mig väldigt bra uthållighetstränad för stunden och jag har avslutat alla tävlingar riktigt starkt – men från för tillbakadragen position…

SM var väl kanske den tävling som jag tänkt mest på att göra resultat av då långloppen gått åt skogen. Men totalt oseedad startande längst bak på en tight bana så var det svårt.

Skärmavbild 2017-07-22 kl. 23.07.38

Tack vare alla GPS’er så går det ju att analysera det hela lite bättre. Ovan är vinnande Emil och jag. 3,5 min tappar första halvan av loppet, 1,5 min på andra halvan. 1 minut ryker direkt i första nedförsbacken efter starten där det köades. Det är svårt att göra ett bra lopp med den inledningen och trots att det är ett SM så känns det som att köra ett träningspass ensam mot mig själv. Nästa år lovar jag mig själv att göra mer allvar av det hela och ha en bättre seedad startposition. Jag kollade igenom gamla resultat och under de senare åren har jag varit 6a flera gånger – från sista startled med ovan problematik. Ska jag köra bättre så hänger det mycket på planeringen inför tävlingen.

Skärmavbild 2017-07-23 kl. 09.16.33

En annan aspekt av att köra upp sig i fältet är den rent fysiologiska. Det är helt enkelt jobbigare. Som belastningskurvan ovan visar är det jobbigare att köra långsamt i början än snabbt på slutet. Det är mer fullgas och bromsa och vänta på omkörning istället för att hålla jämnare och mer kontrollerat tempo. Så är det alltid. Fart kommer med kontroll!

Next up är långlopps-SM. Jag hoppas på snabba ben till dess.

Kommentera

