Lida loop

19179358_1468896189798432_1369885690_o

Jag och Jakob Björklund ut på tredje loopen. Foto: Henrik Öijer

Jag vet inte… Efter många veckor med pollenproblem har det känts bra i en dryg vecka. Mitt mål med Lida Loop är alltid att vinna. Jag har varit tvåa som bäst, punkat bort mig i sololedning en annan gång och vurpat bort mig ur en stabil utbrytning i tät. Lida är nog en tävling som passar mig men som är svår att leverera på då det är många vassa stenar som ställer till det men också en bana där taktik kan spela en stor roll.

Igår var jag inte taktiskt dålig utan bara svag. Jag vet inte varför egentligen men jag var inte alls på hugget vid start och placerade mig dåligt på gruset. Jag orkade helt enkelt inte komma fram och saknade den kicken i benen som krävs. Jag har varit lite stel i ryggen senaste dagarna men jag kände mig inte direkt dålig av det under tävlingen. Jag vet ju att det påverkar ändå då det är muskulärt. Hur som helst så blev jag jättelångt efter när fältet sprack av och min jakt på placeringar gick långsamt och startade för långt bak. Jag hamnade lite mellan grupperna så tillvida att jag körde ifrån alla på skogspartierna och  lät mig bli inhämtad så snabbt som möjligt på gruset för att få till ett samarbete. Det blev Jakob som kunde assistera mest med stark körning på gruset. Jakob är också den killen som aldrig passar en förning vilket jag gillar. Tillsammans är man starkare och det är framåt man ska arbeta, inte sinsemellan om en tiondeplacering. Tillsammans med Wennergren höll vi ihop innan det sprack av i backen 5 km från mål.

En hoppfull analys av läget är att vi nog hade kunnat kapa nån minut till om vi varit mer synkade fartmässigt och hängt ihop hela loppet istället för att leka dragspel. Det var också på första loopen jag tappade mest tid till täten. Vältränad men dålig prestation blir slutsatsen om min insats. Då kan det bara bli bättre, vilket är viktigt inför fortsatt deltagande! Nu blir det några veckor med träning. Och vilken succé med heldämpat i Lida. Äntligen.

Skärmavbild 2017-06-12 kl. 10.10.52

Kommentera

