Långa Lugnet

Skärmavbild 2017-05-30 kl. 08.50.10

Foto: Eva Önnemar

Det blev ingen succé för mig på Lugnet i år. Jag försökte vara med i början men tappade helt gnistan och sjönk i fältet och var väl nere kring 40e plats totalt. Jag körde upp mig på slutet och blev 17e i min klass. Förmodligen handlar detta bara om årstiden och pollensäsongen. Jag tror att många med mig har problem med pollen och för min egen del har det kommit mer och mer under de senaste åren. För fem år sedan kände jag mig allergifri men nu är det en annan femma. Nedan är ett utdrag inför LL och senaste dagarna. Så här har jag haft det i en månad nu även om det kanske varit extra mycket just den här veckan. Tidigare år har jag känt mig klenare under perioden men inte haft lika tydliga symptom.

Ryggmärgsinstinkten är kanske att försöka få träning gjord trots att den är kompromissad. Jag är ju inte sjuk, bara allergisk! Vissa pass fungerar bra. jag orkar ta i och mår bra under träningen men allmänhälsan är sämre. Men även om träningen går att utföra så behöver kroppen nog mer vila, vilket är svårt att få till då det svänger så med tröttheten. Fredagen var veckans bästa dag för att prestera för mig. Berodde det på två dagars vila eller var det bara beroende av pollenhalter? Kan det gå att tajma in de pigga dagarna till tävlingsdags? Vi får se hur jag lyckas inför Lida Loop, eller om det har släppt då. Jag tar det här med lugn ändå för jag vet att när det väl släpper så är jag snabbare på cykeln igen.

träning kommentar
2017-05-22 måndag 1:57 pend med 1xFRA väldigt trött
2017-05-23 tisdag 5xEkebyhov. 2:26 tot lite halsont, kör ändå, trött under dagen
2017-05-24 onsdag 1:30 lugn pendling halsont, nässvaljet, mer än pollen?
2017-05-25 torsdag bättre i halsen men lite snorig
2017-05-26 fredag 3:03 med 31 min backTT pigga ben efter vila, ej förkyld. motiverad!
2017-05-27 lördag 2:23 skogsdist lite segare idag.
2017-05-28 söndag Långa lugnet trött och med lite ryggproblem. Pollenpåverkad helt klart.
2017-05-29 måndag 1:53 med 4×7 min hårt lvg väldigt trött, hostar, bihålorna
2017-05-30 tisdag och sliten i halsen…
3 thoughts on “Långa Lugnet

  1. Känner igen dig. Kom fredag 19:e när första varma dagen kom. Sedan dess exakt samma symptom som dig. Varje år samma sak. Var i belgien 22-25:e och var problemfri. Kom hem och bröade nysa och snora.
    SJukt frustrerande men bara att invänta bättre tider.
    Snart så!

    • Jag börjar bli ganska övertygad om att det är bäst att träna mindre belastande under den här perioden. Bättre låta kroppen vila då den är stressad av allergin. Men det är ju lätt att vara efterklok när man vill köra på som vanligt… vissa dagar gå ju träningen utmärkt att genomföra men sen kommer ett bakslag med trötthet och allt som hör till.

      • Håller helt med.

        Har övergått att helt freestyla de veckor det blir likt dessa. Det får bli det som kroppen mäktar med. Mer återhämtning och fler korta pass.

Kommentera

