Jag har inte sluta blogga

… men det var väl som så att jag skrev ett inlägg i vintras om allt nytt kul som skulle hända. Men så slogs pausknappen på för delar av livet och över tid blev inlägget inaktuellt. Och där låg det och väntade på att bli publicerat som nästa inlägg…

cropped-orbeaoiz1.jpg

Jag ska ändå dra några ord om materialbiten i mitt cykelliv. Som många redan sett så är det Orbea som jag kör på numera. Planen var egentligen en helt annan och detta blev ett sent beslut, men det känns helt rätt faktiskt. Martin Grosen på Bikesports är det som sydde ihop så jag fick cyklar att cykla på och genom honom kommer senare hjul från spanska Progress och lite skor från Vittoria. Prylarna är jättefina och allt flyter på. Kvar från ifjol är också ett fint samarbete med Micke Hanell och Train Eat Live (alla länkar i högerkolumnen) som låter mig prova ett väldigt brett sortiment av allt som behövs i energiväg. GripGrab är med mig sedan jag fick ett par handskar år 2009 och har skyddat och värmt mina händer sedan dess. Pedalogerna är med som vanligt och i år gör jag ett hopp tillbaka till Maxxis när det gäller däck.

Det var materialet det. Och för alla som undrar så stortrivs jag med att köra heldämpat på en Orbea Oiz i år. Det kommer vara min primära cykel på tävlingarna.

På arbetsfronten knegar jag på på Pedalogerna men försöker också hinna med så många arbetstimmar som möjligt med mitt eget företag (mer info i huvudmenyn) som jag startade i vintras. Nu tar jag alla utbildningsuppdrag, skribentjobb, föreläsningar, PT-jobb och coachningsverksamhet m.m. genom eget företag istället för att frilansa. Bland annat har jag jobbat en del med en fin, för att inte säga den finaste, PT-utbildningen för konditionsidrottare. Huvudtanken när det gäller arbete är annars att så snart som möjligt få komma igång med en forskartjänst vid GIH. Bidrag, projektplan m.m. är klart och vi väntar på klartecken för att få dra igång. När beslut väl är taget och startdatum satt väntar fyra roliga år. Jag har inte skrivit nåt om det här tidigare då jag vet bättre än att ta ut saker i förskott och förhoppningsvis får jag anledning att återkomma i ämnet inom inte allt för avlägsen framtid.

När det kommer till cyklingen har jag varit utomlands mycket i år och tränat. Över lag har det varit mycket träning och det har varit fint fram till att pollensäsongen kom igång. Jag körde ett kortare marathon i Spanien och följde upp med att vinna Kolmårdsbiken på hemmaplan. Det är en av mina absoluta favorittävlingar och min fjärde vinst i tävlingen. Den första kom år 2002. Veckan efter det åkte jag upp till Säter för XCO-loppet som inledde SWE-cup. Jag tänkte att det var bra med UCI-poäng inför SM så jag slipper starta sist i år igen, men det gick rätt dåligt med det då jag i ordning hade pollenproblem, startade sist och punkterade. Veckan efter och Lidingöloppet MTB blev lite av ett fjasko för min del då jag kom för långt bak i mastern och sedan inte fixade att ansluta till täten. Det blev ett bra träningspass i varje fall och effektsiffrorna var inte allt för nedslående. Tävlingen i sig gillar jag annars trots att den egentligen inte passar mig som lätt klättrare som föredrar stigåkning istället för motvind och spurt. Dagen efter LL-MTB åkte jag och Louise till New York och turistade och jag drog på mig en förkylning. Så inget tävlande för mig den här helgen men jag hinner ju blogga i stället!

Skärmavbild 2017-05-13 kl. 18.33.32

Lidingöloppet MTB i blått.

Kommentera

