En vecka på Mallorca

ska%cc%88rmavbild-2016-10-15-kl-19-38-38

Semester… och inte träningsläger men ändå ha cykeln med. Det är upplagt för tidsfördelningskonflikt men det blev rätt bra ändå. Förutom att jag; 1, blev matförgiftad, 2 skarvade på med förkylning efter att försökt cykla mig frisk. Egentligen var första dagen värst med cykeltur hem från flygplatsen. Väckning 04:00 och sedan flygning med barn som är som nyfångade sprattlande fiskar i stolen bredvid. Huvudvärk av tryckskillnad mm växte till sig i en fantastisk kö i övervarm väntsal på flygplatsen och väl ute ur det hela tre timmar senare var det 32 grader ute på garminen. Jag rullade iväg och hoppades att det skulle bli bättre men efter öns kanske värsta backe där kadensen kröp nedåt 50 på 15-20% partierna och liknande utförskörning på mossig fuktig asfalt var det inte kul. Jag var spyfärdig och hade 70 km kvar… Jag messade till och med Louise för att förvarna om hämtning och så blev det också till slut – dock bara med 18 km kvar.

Dagen efter körde jag med piggare ben sa Calobra. Tyvärr i motvind. Men passet kändes bra och normalt. Dagen efter öste jag på med en kortare sträcka men klappade så smått igenom. Matförgiftningen slog till därefter. Två dygn senare tränade jag igen och laddade på lite i några backar. Samma sak dagen efter men sen tog förkylningen mig, och övriga familjen med för den delen.

Jag summerar fem pass i varje fall. Och för mig ligger värdet i att få se ön och prova på vägarna. Träningsmässigt spelar det mindre roll även om det är kul att få ordentlig träning som omväxling till cykelpendling. Som helhet var väl resan lyckad ändå. Vi bodde på hotellkomplex med rätt utpräglad barnaktivitetsprofil med tillhörande buffémat nästan varje dag. Det var äckligt och ovärt på alla vis att äta så. Helt utan njutning men nu är det upplägget prövat i varje fall, och det blir aldrig igen. Det är också rätt klart att det är på västra kusten bland bergen eller byarna längs vattnet man ska bo. Vi ratade lunchbuffén en dag och käkade i Orient. En fantastisk kontrast till Alcudia. Vingården Castell Miguell var också en höjdare. Åk dit och ät och drick!

Högst upp och längst in i ett parkeringsgarage (av alla ställen) i Port de Soller träffade jag denne starke man (+ familj och Hjärtström). Under min sjukdag fick jag fota honom istället för att cykla med. Här klämmer han höjdmeter upp till Puig Major som vore det platt mark.

Cyklingen så här års var helt okej. Det var 15 grader som kallast i bergen, 20-25 grader om dagarna på platten. Det kom regnskurar nästan varje dag och blåste en del (inga KOM sker i motvind). Det var väldigt fuktigt, speciellt i bergen vilket gjorde att asfalten var fläckvis eller helt blöt. Det var sällan riktigt halt men en serpentinkurva kunde gå från torr till fuktig till torr bara under en enda sväng. Svårt att ladda på utför då.


Nu blir det nya tag med CX-tävlingar till helgen. Sthlm och Uppsala står på schemat. först ska jag väl bli frisk men det finns det dagar nog för.

160925-707-andreasnystrom

Foto: Andreas Nyström från Göteborgscrossen

Kommentera

