Mekanisk verkningsgrad – att cykla i skogen

Skärmavbild 2015-06-10 kl. 19.53.49I labb och på testcykel är den mekaniska verkningsgraden ungefär 20-23 %. Den förändras för belastning, tid och intensitet. Mekanisk verkningsgrad definieras andelen arbete (energi) som kommer ur mängden energiomvandling som sker i kroppen. Cyklar vi på 150 W är alltså energiåtgången uppåt femfaldigt högre.

Men det är på testcykel det. Ovan är dagens passering av NICK-spåret. Pulsen är bra mycket högre än vad medeleffekten ger sken av och det är jobbigt att prestera rätt modesta effektvärden av två anledningar: Dels är effektpeakarna jobbiga i sig och mycket vila (ej trampa) kräver hårt arbete när det väl går att trampa och dels innebär teknisk skogscykling mycket arbete som inte innebär att lägga kraft på pedalerna sker. Vilan (nollvärden) är alltså inte vila i dess rätta betydelse utan innebär en fortsatt hög energiomsättning.

Att köra fort i skogen är därför till skillnad från landsvägåka inte en fråga om ren kraft på pedalerna utan mycket en teknikfråga. Att kunna använda den ”överskottsenergi” som inte läggs på pedalerna för att hantera cykeln och också att minimera den energi som krävs för att föra fram cykeln (spara energi = ökad uthållighet).

På Lida Loop sprack tätklungan upp i smågrupper på det parti som krävde minst minst av att trampa på hela banan. Samma lika så avgjordes Långa Billingeracet och Långa Lugnet på de tekniska partierna.

Men för att återkomma till det där med mekanisk verkningsgrad så är den så klart väldigt mycket sämre än på testcykeln, om den ens kan definieras enligt gängse modell? Det positiva är nog istället att den till skillnad från testcyklande är starkt träningsbar och dessutom går att köpa sig till framgångar med bättre material.

Så tänk på det ni som tycker landsvägsträning ger mest för benen, eller att lufttryck i däcken väljs efter grusvägarna och inte skogsstigarna. Här finns det tid att tjäna med träning och sånt!

Annonser

2 thoughts on “Mekanisk verkningsgrad – att cykla i skogen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s