Tröskelutvärdering

105Dagens för en gångs skull långa intervallpass blev ett standardpass som jag kört i två års tid. 5,15 W/kg. 5 minuter aktivt, 1 minut vila. Tricket med ett sådant här pass är att det går att utläsa ganska bra från pulskurvan vad som händer i kroppen. Visst, pulsen är hög men pulsåterhämtningen var också stabil under hela passet och det är en indikator för mjölksyrabildning om något. Normalt sett kör jag aldrig träning i träningssyfte kring den så kallade laktattröskeln. Men den är viktig, och utvärdering av träning är viktigt.

Att pulsen är hög är egentligen skit samma. I ett varmt rum blir det lätt så. Intervallpulsen brukar se likadan ut på de här passen oavsett om det är 5 eller 10 mmol/L mjölksyra i blodet, så den fungerar inte riktigt att använda mig av för att se förbättring eller försämring av den fysiologiska statusen. Pulsåterhämtningen säger det mesta, och känslan i benen. Idag var det lätt. Arbetsintensiteten begränsade inte antalet intervaller.

3 tankar på “Tröskelutvärdering

  1. Hej Micke,

    är återhämtningstakten lika individuellt som pulsen i sig? Eller går det att säga nånting generellt om 40bpm^2 är ”bättre” än 20bpm^2?

    Ha det

    //Gabor

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s