Löpning

Skärmavbild 2014-01-09 kl. 20.42.37Min löpträning går helt enligt planerna – dvs inte alls eftersom det knappt kan anses kvala in som träning. Jag sticker ju mest ut och springer. Känns benen lätta tar jag kanske i lite. Det gjorde jag idag men var ack så långsam för det. Jag är ju ingen erfaren löpare så nån läsare kanske kan svaret på hur mycket långsammare man lär springa på bana när den är blöt? Utan spikskor så klart. Greppet blir ju dåligt och avstampet måste lida. Men annars går det bra med löpningen och jag har till och med nån enstaka vecka med mer än 2 mil bakom mig so far. Benen tar inte längre lika mycket stryk av löpningen och jag håller allt längre in i passen utan att bli en luffsande hösäck. Men arbetsekonomin verka stå oförändrad vilket jag är lite ledsen över. Den är så dålig att det nästan är ett skämt. Tar man min energiutgift och räknar om den till en ”normal” millöpares så är jag nere på sub 15 minuter för 5 km. Det är lite skillnad från dagens 18:53. Lite mer studs i steget så… kanske lite träning också? Krävs det för sub 15? 🙂

Annonser

4 tankar om “Löpning

  1. Oj, 3.47 tempo på 5 km är ju ganska långsamt särskilt med ditt syreupptag. Sprang du på bana eller i terräng? Jag har ett VO2 max på ca 61 (skattat genom Coopertest) och gör milen (platt men ej bana) på ca 38 och 5 km på bana på ca 18.20, dvs 3.40/km. Då väger jag 78 kg och har för stor muskelmassa för att springa snabbt på distanser över 400 meter. Intressant att det kan skilja så mycket i grenspecika faktorer. Du är elitcyklist och man skulle ju anta att du slår de flesta elitmotionärer i löpning. En bra elitmotionär gör väl milen på 34-36 min, halvmaran på 1.15-1.20 och maran på 2.45-3.00.

      • Som sagt intressant varför inte en hög kapacitet är direkt omsättningsbar i en annan konditionsidrott trots att just löpning knappast kräver särskilt mycket teknik. Skridsko, simning och även längdskidor ställer ju ganska höga krav på teknik men löpning är ju inte en utpräglad teknikidrott. Vilken är den felande länken?

        • Löpning kräver annan muskelaktivering och framför allt excentriskt arbete i jämförelse med cykling. Ta en duktig (utpräglad) löpare och sätt på en testcykel så är hen inte så duktig längre.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s