Prestation relativt kapacitet? Case study: tränade versus otränad löpare

tröskel3Under avdelningen avancerade spekulationer: Varför springer jag så långsamt? I den här grafen finns jag och två snabbare löpare som gör milen ca 8 minuter snabbare än mig. Jag har månadsfärskt 38:09 som banresultat och sätter detta i relation till fysiologisk kapacitet. Vi kan kalla det så för enkelhetens skull. Datan är lite tillfixad för att det ska bli visuellt tydligare vad jag pratar om i den här jämförelsen.

Hur fort vi springer är en funktion av tillgängligt syre (VO2max), nyttjandegrad (tröskel) och arbetsekonomi. Om vi går på de snabbare löparna så har de en tröskel som överensstämmer bra med deras miltid (20 km/h). För min del har jag enligt samma tröskelresonemang en milfart kring 18-18,5 km/h (relevant maxlaktat saknas för mig i grafen (egentligen går man på exponentialfunktionen för värdena men en vanligt laktat/hastighetsgraf är snyggare)) men i verkligheten har jag gjort 15,7 km/h på milen. Det saknas alltså 2,5 km/h i min löpning som inte beror på VO2max eller löpekonomi vilket kan förklaras som oförmågan att springa, fort.

Det som går att få ut av det hela som är en kopplat till träning, och också varför jag kunnat bättra på min löpning med lågintensiva 10 mil löpning i år, är helt enkelt att jag har i princip inget utbyte eller nytta av att träna för högre VO2max eller laktatttröskel eftersom jag utnyttjar min kapacitet fantastiskt dåligt. Jag kan helt enkelt inte springa och all löpning där jag lär mig att springa gör mig dramatiskt bättre. Fokus för min del handlar alltså om att lära mig springa.

Den här kopplingen är kanske inte så bra visad av så många tycker jag, i varje fall inte i siffror. Och det här är bara en del av vad man kan göra med lite bastestdata. Stirra er inte blind på siffrorna bara. Allting är omvandlat för att kurvorna ska kunna jämföras mot varandra, inte mot axelskalorna. Speciellt y-axeln är smått arbiträr. Håll bara i huvudet att min teoretiska miltid är <33 minuter om jag är en dålig löpare, vilket inte är så illa… 🙂

Annonser

7 thoughts on “Prestation relativt kapacitet? Case study: tränade versus otränad löpare

  1. Har också märkt att löpning är jobbigt.

    Har Vo2max på runt 80 ml/kg/min men får ändå tokstumma ben efter ca 5 min hårt arbete.. Första intervaller av säg typ 4 st om jag kör 4 x 5 min på 93 % av maxpuls känns bra. Sen går det åt helvete..

    Är det laktattröskeln i löpningen som är största problemet eller kan jag ha samma problem som dig? Menar du alltså att du inte klarar av att springa på mer än ca 2 mmol/L på milen? Jag är cyklist och springer lite grann varje höst men det brukar inte bli mycket…

  2. Finns det nån ”snabb” lösning på dessa problem eller är det bara att springa mera som hjälper?. Tänkte kanske att korta högintensiva intervaller (typ 30sekare) borde ”reta” dina ben att hantera fart/mjölksyra bättre?

  3. hehe fantastiskt rolig läsning faktiskt där specifitet har en tyngd i sig. öhhh det man gör blir man bättre på hohoho

  4. Men pulsen blir alltså inte hög pga. för mycket laktat? Vad är det då som får pulsen att gå i taket vid låg hastighet trots att VO2max, tröskel, löpekonomi är mycket högre?

    • Finns det någon quick-and-dirty träningsmetod som på kort tid (dvs få träningspass) avhjälper problemet, ex långdistanslöpning, korta intervaller i.a. eller är det som vanligt bara mycket och hårt arbete som ger resultat?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s