Sandsjöbackaleden

Idag åkte jag Sandsjöbackaleden. Den var bitvis fin men bitvis väldigt ”vandringsledig” med avstigningar på väldigt många ställen. Det var blött, men inte katastrofalt. Kärren är fortfarande frusna på djupet men det var klafsigt och långsamt ändå.

20120311-145638.jpgSå här såg det ut under sista 45 minuterna. Dödsberg med dödsis och på den här bilden en dödstrappa att ta sig utför bärandes på en dyr cykel. X-Bowen levererar. Greppet med 29ern är väldigt bra som jag sagt tidigare. Maxxis Icondäcken hjälper nog till de med. Sadeln ska ner ytterligare för tredje gången och gaffeln måste jag få att bli lite mer följsam. Sen är jag hemma. Just det, en kortare styrstam ska jag testa också.

En sak jag märkt med 29ern är att det inte går att kicka igång lika lätt vid stopp uppför en brant teknisk backen. Den kräver en lättare växel helt enkelt för att kunna få till lite snärt i pedaltaget.

 

4 thoughts on “Sandsjöbackaleden

  1. Funderar på att testa ikon däcken till min 29er. Hur upplever du greppet bak vid lite mer tekniska backar med sten o rötter samt lite lera?

    mvh Robert

    • Ok! Låter som ett bra alternativ då! Testade att köra med furious fred bak på 29er men då måste det vara snustorrt annars spinner det lätt vid blöta stenar och rötter uppför. Men spännande är det, man tränar ju upp tekniken lite genom att göra det svårare för sig……

Kommentera

