Ny studie om det här med kadens och att cykla i motlut

Influence of road incline and body position on power-cadence relationship in endurance cycling.

Det är namnet på en ny studie som ligger ute nu. Jag hade några urklipp på grafer som jag tänkte lägga in här men det föll på att jag inte fattar det kortkommandot på mac-en. Hur som helst… Det är för mycket att skriva för att göra det begripligt så ni som kan får ladda ner. Slutsatsen kan jag bjuda på.

”The results of this study showed that the external power– cadence relationship at a performance level corresponding to the second ventilatory threshold was influenced by road incline and body position. … The maximal external power output and the corresponding optimal cadence were significantly lower during uphill cycling (7% slope) compared to cycling on level ground in the same body position.”

Och som ett brev på posten: Change of muscle activation patterns in uphill cycling of varying slope. Båda studierna håller i princip helt med det jag tjatat (omformulerat: försökt teoretisera) om genom åren. Det här var faktiskt ett av de teman jag sett som möjligt för mig att göra studier på då de är av typen välkänt fenomen men ej visat med vetenskaplig metod.

Ni får ursäkta ett intetsägande inlägg men faderskapsliga plikter kom i vägen.

17 tankar på “Ny studie om det här med kadens och att cykla i motlut

  1. Ganska spännande. Jag hörde det där med ”växla inte ned så förbannat i klättringarna…” från fler håll genom åren. finns det någon enkel vetenskaplig förklaring till det hela? Betyder det att man hypotetiskt också skulle spara energi på att öka steglängden något när man springer uppför?

    • att det förmodligen finns en förklaring i hur de externa krafterna upplevs av cyklisten och att detta påverkar muskelrekryteringen då effektfördelningen över trampvarvet påverkas. Du får fantisera lite om kinetisk energi och sådant så blir det mindre abstrakt.

      Så här enkelt uttrycker sig författarna i den första artikeln om det hela ”The observed larger oscillations caused by the crank inertial load during uphill cycling lead to a reduction of the maximal external power output and of the corresponding optimal cadence by increasing the dissipation of energy.”

  2. Så om man ska cykla mycket i berg borde så kan man kunna dra nytta av att träna lågkadensare på testcykeln under vintern?
    Jag kör 30-40 minuter på 50 kadens strax under tröskeleffekt. Säg att det är bra. 😉 Tycker det känns bra i alla fall.
    /johan

  3. Åh – kul – allt det där om lågkadens träning (som förespråkas av lika många som dissa idén) är alltså rätt ? Vet att många (särskilt utomlands på diverse forum) även dissa idén med att ställer några (gammaldags) telefonkataloger under trainerns framände när man kör lågkadens – men det är rätt tänkt? Kul…:-)

Lämna ett svar till Tille Avbryt svar