What watt???

Hur värderar man en mätbar insats i till exempel ett laboratorium, vid ett tröskel/maxtest eller bara enkel kammarcykling till en faktisk parameter som förutsäger och/eller förklarar prestationsförmåga vid tävling?

Svaret blir att det går inte, men det finns vissa förklaringsmodeller som är bättre än andra men prestation utgörs av så många faktorer att enskilda parametrar aldrig kan förklara mer än sin del av kakan. w, w/kg, w/(2/3)kg, VO2/w, VO2max, EEtot, EE f och cho, FTP osv osv… Var och en får egentligen hitta sina egna begränsande faktorer och mäta dessa, träna dessa och utvärdera betydelsen av det hela för prestationsförmågan som blir resultatet av det hela.

Från monarken är det lätt att plotta sina watt-värden och w/kg-värden mot den egna prestationen men mellan personer är det svårare. Den störande variabeln är t, tid. Rent fysiologiskt fungerar vi människor olika och har olika kapacitet för energiomsättning vilket resulterar i att tid till utmattning för en viss intensitet eller upprepning av arbetsblock ser olika ut. Det är därför en person som utvecklar mindre w/kg under en (1) 30 s spurt än en annan person kan utveckla mer w/kg i snitt under 10×30 s spurter i jämförelse med samma person, och det är ju fantastiskt fint och ökar chansen för fler att vinna då olika tävlingar kan vinnas av olika personer som har olika prestationsförmåga. 

Det ska bli spännande att se hur nya grenen XCE kommer hanteras av åkarna och vilka förmågor som får fram fötterna. Det finns ju några startsnabba fenomen, helt klart.

6 thoughts on “What watt???

  1. Lite personliga åsikter då.

    Hur tror du att du kommer klara dig på XCE? Vilka tror du kommer bli farliga och varför? Vad känner du själv spontant för grenen?

    Personligen tror jag inte den kommer passa mig. Är aldeles för dålig på 4:or. Men vi får se.:) Jag tror jag kommer köra i södertälje ivf.

    /v

  2. Hej, jag har en fråga som inte rör det här ämnet. Jag undrar vad som orskar kramp i vader/lår när man cyklar. Jag får våldsam kramp ibland när jag inte alls har cyklat länge eller känner mig särskilt sliten i övrigt. vad kan man göra för att förebygga kramp?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s